Storsjø i Nord-Odal 13 & 14 juli – Aldri smakt grillede marshmallows – Smånervøs – Fugl fløy rett i vinduet.!

Denne gamle flotte hytten ligger nesten helt nede i vannkanten ved Storsjøen. Et paradis av et sted om sommeren syns jeg. Mitt første besøk her noen gang. Og jeg håper det blir flere besøk her fremover.

Fredag den 13 juli.:

I går dro jeg med toget til Sander like ved Kongsvinger  fra Oslo S med toget som gikk 15.03. En god time senere var jeg på Sander. Jeg tok turen hit for å besøke mitt søskenbarn Gisle og hans kone Anne-Kirstine som bor her på en kjempestor grisegård. Anne-Kirstine og et par av ungene hennes kom og hentet meg ved togstasjonen her. Eller de satt med andre ord her og ventet på meg, da jeg kom med toget til Sander stasjon. En kjempehyggelig velkomstkomite som tok meg i mot. Det var allerede bestemt at da jeg kom så skulle vi dra rett til Storsjø i Nord-Odal for bading og grilling. Og det gjorde vi…..

Anne-Kirstine fremst under plastikkbåten her, med ungene sine som prøver å gjemme seg for regnet. Men de og jeg og alle sammen ble alle søkkvåte.

Det vil si, vi kjørte til Storsjø i Nord-Odal og hadde tatt med oss både grillmat, badetøy og det som var, for å være litt utover kvelden. Her ved Storsjø har Gisle og fam. leid en hytte for juni og juli måned. En hytte som bare ligger ca. 15 minutters kjøretur fra Sander hvor de har grisegården sin. Så ikke langt å kjøre i det hele tatt. Et flott sted hvor denne hytten lå, der eierne av denne hytten som bodde midt inne i Oslo ikke hadde brukt denne hytten på flere år. Og derfor kunne de leie den. Et fantastisk sted nede ved Storsjø vannet med både morgensol og kveldssol. Altså sol hele dagen og kvelden. Denne gamle gule hytten bar preg av at eierne av hytten ikke hadde vært her på en god stund….Eierne av hytten hadde heller ikke for vane å leie ut denne hytten.

Denne enorme maurtue, ligger like ved stien på vei ned til den gule hytten på Storsjøen. Det er jammen meg mange år siden jeg så en slik maurtue som dette. Det går ingen vei ned til hytten. Men det tar circa 5 minutter å gå.

På kjøreturen på vei bort til hytten på Storsjø, så begynte det å regne litt. Et regn som tiltok i kraft jo nærmere vi ankom Storsjø. Men så ga det seg sånn halvveis da vi kom frem til hytten……-trodde vi da. Gisle og 3 av hans 4 barn hoppet umiddelbart uti ferskvannet og badet, samtidig som regnet det bare tiltok og ble kraftigere og kraftigere, som ble toppet med både lyn og kraftig torden. Jeg, Maren og Anne-Kirstine fant heller ut at vi skulle søke ly under den store gummibåten de hadde liggende her. Og det gjorde vi. Dessuten fristet det ikke særlig å hoppe uti i slikt plaskregn som det faktisk ble her. Det merkelige var at dette uværet var svææært lokalt. Et lokalt uvær son faktisk varte en stund. Så da ble det til at vi fikk alle opp av vannet, pakker sakene og dro hjem igjrn for å ta middagen der. Flere andre steder i Nord-Odal hadde det heller ikke vært noen regnbyger, og heller ikke på grisegården til Gisle. Ikke en eneste dråpe. Så snakk om at vi var uflaxne med været på denne lille utflukten. Så vi dro hjem igjen til grisegården og tok middagen der.

Jeg, Anne-Kirstine og Maren under gummibåt  i ly for regnet. Og da måtte vi jo også prøve på en selfie. Syns den ble bra jeg.

Vel hjemme på  kunne man se over i retning Storsjø at uværet var i gang for fullt. Med både lyn og torden. Mens det ikke kom en eneste dråpe på Sander. Iallefall så ble det ikke noe grilling. Vi stekte heller og lagde hamburgere til hele gjengen. Pluss frityrstekte pommes frites. Som smakte kjeeempegodt.

Her bades det skikkelig. Gisle og ungene i går, da det lynet, tordnet og regnet som aller verst. Litt morsom med dette nærbildet av vannet, der man ser hvordan regndråpene nærmest skår hardt ned i vannet….

En flott dag syns jeg dette var iallefall.🌞🌞🌞

Lørdag den 14 juli.:

I dag etter frokost var også planen å dra til Storsjø for å bade å grille. Og i dag så været virkelig mye mer lovende ut enn dagen før, da ettermiddagen mye var preget med lyn, torden og regn. Så her var det bare å få i seg frokosten å komme deg av gårde til Storsjø. Noe vi også gjorde. Rundt klokken 11 var vi på plass. Anne-Kirstine var på plass et par timer senere da hun skulle handle litt diverse på veien. Og i dag var været helt fantastisk på alle mulige vis.

Jeg legger inn en masse bilder inn under her med en tekst til. Da bildene her taler for seg over hva vi gjorde i disse nesten 10 timene som vi var her. Se og nyt.:

Her spiser vi  lunsj. Helt enkelt og greit. Skive med pålegg. Herlig og greit på stranden dette.

En perfekt grillet og karamellbrun marshmallow. Grillet marshmallow har jeg aldri i hele mitt liv smakt før. Tro det eller ei. Å grille disse var veldig fort gjort, så her måtte man passe godt på så de ikke ble svidde. Gisle hadde tydeligvis gjort dette før, så det var han som grillet de for meg. Jeg spiste 3 stykker. Og det var mer enn nok. For de ble utroooolig søte når de var ferdig grillet.

Jeg og mitt søskenbarn Gisle måtte jeg jo ha et bilde sv oss sammen ved Storsjøen. Han er 2 år eldre enn meg og er en av Østlandet største grisebønder.

Jeg tar en selfie mens hele gjengen bak  meg står nede ved sjøen og passer på grillen som her var fyrt opp. En smånervøs meg var litt bekymret for denne grillingen, ettersom det er knusktørt over hele sør og Østlandet. Så jeg slapper jo ikke helt av når dette  sto på. I tillegg så var det litt vind, noe som fort kunne ført til at glør kunne ha «flydd» opp i skogen og satt i gang skogbrann.  Men det gikk heldigvis bra. Om det nå er grillforbud, det tror jeg det er. Så dette gjorde meg jo ikke akkurat noe mindre nervøs.

Dette bildet i sort og hvitt er med meg og en marshmallow i hånden. En ferdig grillet marshmallow. Søsknene Maren og Nils sneik seg med på bildet. Herlig. :-))

Denne sjeldne skapningen. Et ferskvannsskjell/musling lever i Storsjøen. Disse er fredet og utrydningstruet. Jeg har aldri sett en ferskvannsmusling i hele mitt liv. Så dette var litt morsom. En stor og ganske tung var denne muslingen.

Maren klarte her å skrive navnet mitt «Garman» på de varme svabergene i dag. Hun måtte være rask og jeg like rask med å få tatt et bilde. Da det tørket opp/forsvant like fort som hun fikk skrevet det. Litt morsomt da.:))

Og slik ser det ut fra badeplassen fra svabergene og hytten. En utrolig flott utsikt i nesten alle retninger. Fantastisk deilig og flott.

To fantastiske dager med familie ved Storsjø, 15 minuttersljøretid fra Skarnes/Kongsvinger. Herlig. 🌞🌞🌞🌞