Å flytte et monster til havs på 44 000 TONN – Et drivstofforbruk på 116 000 liter diesel per døgn!

Her er et bilde som jeg selv tok med mobilen min i går. Dette var utenfor Vestvågøy i Lofoten. Dette er første gang under seilasen at vi ser fjell og land. Selv om fjellene ikke viser så veldig godt på dette bildet. Nyyydelig soloppgang i Lofoten denne morningen iallefall. 

På fredag i forrige uke,  startet vi omsider seilingen med riggen/plattformen vår sørover mot Kristiansund. Seilingen fra Hammerfest til Kristiansund vil ta circa 7 dager. Men før vi kommer så langt så seiler vi riggen til Nesna for en ukes tid med verkstedopphold der, eller yardstay som de så fint kaller det. Det er en del ting de skal ordne på riggen mens vi ligger på yardstay. Og på dette verkstedsoppholdet så skal riggen få et nytt navn. Fra Songa Enabler til Transocean Enabler, ettersom Transocean tidligere i år kjøpte alle de 4 Songa riggene som Songa hadde på norsk sokkel. Så da er det en del skilt som skal byttes ut med Transocean. Og de skal også gjøre noe arbeid med de 6 propellene/motorene under på riggen.

Klokken 13.30 fredag i forrige uke kom det fra guttene på broen en PA-melding over høyttaleranlegget på riggen. Det var en beskjed om at seilingen med riggen i retning sør og til Kristiansund, akkurat nå var startet. Og vi fikk beskjed om å påse at det ikke sto løse deler, traller og lignende som kunne gå utover HMSen ombord på riggen. Grunnen til at det vil ta så lang tid som 7 dager å få seilet riggen ned til  Kristiansund fra Hammerfest. Er fordi riggen skal seile med kun 4 motorer. Og ikke alle 6 motorene som denne riggen har. Og hvorfor vi ikke seilier med alle 6 motorene det skal ikkke jeg svare på. Vi skal også bare seile i 2-3 knops fart og det er veldig sakte. I det tempoet der er det nesten som om vi kunne rodd med robåt ved siden av riggen…. I tillegg så vil Golfstrømmen i sjøen bremse riggen litt åå vei nedover. Da vi seilier rett på/mot Golfstrømmen store deler av turen vår ned mot Nesna og Kristiansund sa guttene på broen. I tillegg så spiller jo selvfølgelig også vær og vind inn på seilasen. 

Jeg syns det er fasinerende at en av de aller største oljeriggene/plattformene i verden  kan flyttes for egen maskin, uten noen slepebåter eller noen ting. Denne enorme oljeriggen som veier 44 000 tonn, og som jeg nettopp nevnte er en av verdens største oljerigger, bruker ca. 116 000 liter diesel per døgn under seilingen. Det vil si at vi bruker omtrent 820 000 liter diesel på de circa 7 dagene som seilasen tar fra Hammerfest og nedover til Kristiansund. Og det er ikke rent lite drivstoff denne kolossen bruker under sin seiling på vei til Nesna og Kristiansund. Dette er en borerigg som også kan borre så langt ned/dypt som til 8 500 meter. 

Oljeriggen Transocean Enabler på dette bildet her. Den 3 år gamle oljeriggen som er en av verdens desidert største oljerigger. Populært kalt en «Cat-D rigg». Ligger her ved Nesna 8 mil fra Mo i Rana. Her har riggen akkurat kommet på plass til yardstay i en fjord ved Nesna.

I skrivende stund, altså nå torsdag morgen klokken 09.20 passere vi Bodø. Og I går formiddag passerte vi nydelige Røst. Været er nå fantastisk, og vi er ventet å ankomne Nesna/Kristiansund tidlig fredags morgen. Det passer fint. For på fredag når vi har ankommet Nesna. Så kommer det båter for å ta oss med inn til land. Deretter blir det en kjøretur på circa 8 mil, da vi må kjøre til Mo i Rana for å ta fly der fra og hjem til Oslo. Det skal bli deilig det. Det er forresten 2 los som skal parkere/plassere riggen på plass når vi ankommer Nesna på fredag morgen. Dette er det ikke gutta på broen som gjør. Gutta på broen som går her fast, de styrer og kjører « bare»  plattformen frem til vi nærmer oss lokasjon. Deretter tar losene  over og plasserer riggen  på plass på verkstedet i Nesna. 

Når vi er fremme på Nesna og alt er klart. Ja, da skal jeg reise hjem på fri for 4 uker. Min 2 ukers periode er ferdig på fredag klokken 11.00. Så når jeg da går i land, så kommer det en haug med andre folk ombord som skal gjøre diverse arbeid på riggen. Og vedlikehold. Jeg tror det blir 180 personer ombord som skal gjøre diverse vedlikehold på riggen. Både på riggen, til vanns og under vann. Dette verkstedsoppholdet skal være i 4-5 dager. Så det blir full trøkk fra morgen til kveld. Når verkstedsoppholdet er ferdig, så skal riggen flyttes ut på oljebrønnen «Trestakk», hvor vi skal ligge og gjøre et arbeide i circa 400 dager. Jeg må si jeg er glad jeg skal av riggen på fredag. For det vil bli skikkelig kaos over alt når så mange folk skal ombord. Og disse skal ha mat, renhold osv. til alle døgnets tider. Jeg tørr ikke tenke tanken på det en gang for hvor travelt og kaotisk som dette vil bli i de dagene dette skal holde på. 

Garman. ❤️

6 kommentarer
    1. Skogens Sønn: det var en fantastisk tur nedover til Nesna fra Hammerfest. Virkelig vakkert. Utvilsomt et utrolig vakkert land som vi lever i.
      Ha en nydelig lørdagskveld du også. <3

    2. Jeg har aldri vært i nord. Mulig det må på en “bucketlist”… ting jeg må gjøre før jeg vandrer heden. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg