Det de fant var nedslående – Kunne iverstefall fått fatale konsekvenser.!

I dag da jeg kom ombord på jobb og på riggen som jeg jobber på, så lå det brannslanger nærmest over alt. I korridorene, gangene, trappeavsatstene og oppholdsrommene/pauserommene ombord her. Jeg fikk etter hvert greie på at de fleste brannhydrantene ombord her,( circa 150 antall totalt både innendørs og utendørs) enten ikke virket som de skulle eller ikke virker i det hele tatt. Og det er en tanke som skremmer meg litt. Og en rekke spørsmål dukket også opp i hodet mitt da jeg fikk vite dette. Hvorfor virker de ikke.? Hva er grunnen til det.? Og hvor lenge har disse brannhydrantene og slangene ikke virket.? Det kan man jo lure litt på. Riggen jeg jobber på er bare knappe 3 år gammel. Har hydrantene og slangene vært stående som dette, uten og virke i 3 år.? Og dersom ikke, hvor lenge har de stått «ubrukelige».? En annen ting er at man skulle jo tro at disse hydrantene og brannslangene skulle holde/fungere mye lenger enn i bare 3 år….? Eller.? Og det er ikke bare brannhydrantene og slangene som ikke fungerer. Men flere av brannslukkingsapparatene fungerer heller ikke. Og flere av de samme spørsmålene stiller jeg rundt disse også.? Jeg fikk også vite at 2/3 deler av disse 150 brannhydrantene ikke virker eller virker som de skal.

Hvor har det sviktet hen at dette ikke fungerer.? Og hvor lenge.? Jeg trodde de hadde rutiner ombord her som sa hvor ofte alt dette burde sjekkes og kontrolleres at fungerte. Men mye kan tyde på at denne rutinen ikke gjøres ofte og tydelig nok. Og hvor ofte har det vært kontroll/sjekk på disse hydrantene på disse 3 årene.? Jeg fikk også etter hvert her vite at alt av beann relatert utstyr om bord, både inne og ute skal sjekkes en gang per år. Og hvordan de klarte å finne ut av at dette ikke fungerte, var fordi et firma på land var og sjekket og kontrollerte det som kontrolleres kunne på hydrantene… Og det de fant var nedslående, intet mindre. De fant ut at ventilene ikke fungerte som de skulle. Da de ikke slipper ut vann. Og dermed måtte de åpnes opp for å renses for skitt og møkk, men også rester av saltvann måtte fjernes Og dette er en av årsakene til at de ikke fungerte som de skulle.

Men det positive nå er at alt av brannslanger, hydranter og brannslukkingsapparat så blir alt ombord sjekket grundig. Men jeg syns det er ganske skremmende og skummelt at det ikke har vært noe orden på dette…. Tenk om det hadde oppstått en brann eller noe inne på hotellet ombord, og disse hydrantene, slangene og brannslukkingsapparatene ikke hadde fungert.?  Jeg tør ikke tenke på utfallet og hva konsekvensene av dette kunne ha blitt dersom en stor brann inne på hotellet på riggen, eller en brann eller eksplosjon ute på riggen hadde oppstått. Og disse hydrantene da ikke hadde fungert. Utfallet av hvordan dette kunne blitt tør jeg ikke å tenke på.

Han ene av flere som er rundt og ordner på dette, sier at dette vil få konsekvenser. Det vil si store konsekvenser for de som har levert dette brannutstyret og hydrantene……Og sånn er det vel når det operatørene velger de billigste anbudene til å bygge riggene. I dette tilfellet i Korea hvor de aller fleste nye oljerigger bygges….. Alt dreier seg jo stort sett om pris i dag. Den med lavest pris vinner i mange tilfeller også anbudsrundene. Dette gjelder ikke bare for offshorelaterte prosjekter. Men også andre….Tør nesten ikke tenke på hvor dette skal ende jeg. Hvordan vil det se ut/bli i fremtiden…?

På disse to bildene over ser vi at de er i full sving med å ordne opp i en av mange hydranter ombord på riggen. Her har de blant annet byttet ut brannslangen med en ny, og den røde hydranten inne i skapet med sveivehjulet har blitt renset for sjøvann, og åpnet opp da det var helt tett. Veldig viktig at dette ikke er tett, ellers fungerer ikke brannhydranten i det hele tatt….

Og på disse to bildene over byttes en haug med gamle brannslanger ut, da de visstnok lekker en hel del. Og slik skal det jo ikke være…

Og på disse to bildene her ser vi både nye og gamle brannslanger. Noen byttes ut og settes inn. Og andre tas ut. Denne store jobben med å gjøre dette har de holdt på med nå i flere uker. Fortsatt gjenstår en hel del…

Garman. ❤️

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg