Værfast og «stuck» i Hammerfest….!

På onsdag var det dags for meg å reise på jobb offshore igjen. Og jeg har utreise i fra Hammerfest når jeg skal på jobb offshore.
Da jeg reiste fra Oslo så var det strålende sol og solen til og med varmet ganske godt. Jeg har de siste ukene vært ute i det fri så mye som jeg kan de 4 ukene jeg nå har vært hjemme på fri. Jeg elsker nemlig våren, og det er min favoritt tid på året. Jeg nyter synet av alt som våkner til liv, som spirer og gror og kommer til liv fra sin dvale. Blåveis, hvitveis, trærne som blir mer og mer grønne. Påskeliljer og tulipaner i full blomst og mere til de siste ukene har våknet til liv.

Kontrasten var dermed stooor da jeg ankom Hammerfest onsdag ettermiddag ved 15 tiden. Da jeg gikk ut av Widerøe flyet på flyplassen i Hammerfest, var det ikke noe som på noen måte minnet om at det var vår og snart mai måned. Det var bare som snøbygene og vinden pisket mot oss da vi gikk ut av flyet og på vei inn for å vente på bagasjen. Heldigvis hadde jeg sjekket været i forkant og tatt på meg vinterjakke og ullundertøy fra topp til tå. Eneste jeg ikke hadde var vintersko. Jeg går på joggesko. Ikke akkurat det perfekte skotøyet i vintervær. Jeg kjente jeg ble litt deprimert av å komme ut av flyet til dette været som møtte meg. Men sånn er det når vi bor i et så langstrakt land som det Norge er. Da er det mye vær å finne i det ganske land.

Torsdag morgen skulle jeg ha reist ut til plattformen jeg jobber på. Men det satte været en effektiv stopper for. Vind og tette snøbyger satte en stopper for det. Vi ble sittende i hele 6 timer å vente på heliporten, for å se om været ville tillate oss å fly. Men det gjorde det ikke. Så de to siste flightene ble kansellert.
De to kansellerte flightene i går, ble flyttet til i dag klokken 09.00 fra land. Men har fått ny info klokken 11.00. Det er skikkelige snøbyger med jevne mellomrom i dag også. Mulig de kan fly etter hvert dersom de finner en åpning i været her på land. Ute offshore på plattformene er været og landings mulighetene gode i dag. Så godt mulig de to helikopterne vil gå i dag. Jeg er ikke satt opp på noen av disse helikopterne i dag. Vi satser på at vi kommer oss ut en gang i morgen som er 1 mai……

Jeg spurte en av de lokale som jobber som Securitas på heliporten her i Hammerfest om det i det hele tatt ble vår her i Hammerfest. Eller om det på en måte bare gikk fra vinter og rett over på sommer.? Som bildene mine viser under, så er det lite og ingenting som minner om vår nå. Og i morgen er det 1 mai. Han sa til og med det at her kunne det være snø frem til juni. Hjelpes tenkte jeg. Og så tenkte jeg med en gang at dette er virkelig ikke et sted jeg kunne holdt ut på eller bodd på. Men dersom man er født og oppvokst og er en lokal en, så er det nok ganske så annerledes vil jeg tro….. Da har man jo livet sitt her, venner, familie, jobb og fritidsaktivitetene sine her. Og så vet man jo ikke bedre heller…-hehe. Jeg som bor sørpå, og om jeg hadde flyttet opp hit, ville nok mest sannsynlig fått det tungt her. Men så skulle jeg nå virkelig ha hatt veldig gode grunner for å flytte opp hit og da. Det er noe jeg slett ikke hadde gjort sånn helt uten videre…

Det som og var litt interessant i samtalen med denne lokale securityen, det var at de var faktisk litt glade for at det var snø nå. Og det er ikke helt uten grunn. Det er ganske mye reinsdyr her i Hammerfest som går rundt over alt. Ja, selv nede i byen går reinsdyrene fredløst rundt. Og de er ikke redde i det hele tatt. Og grunnen til at de var glade for snøen nå sa securityen var for at akkurat nå er reinsdyrene i gang med å føde kalvene sine. Og kalvene de er helt hvite når de blir født, så det betyr at den hvite snøen er den perfekte kamuflasje for de mot rovdyr. Og da særlig ørnen som det visst nok er en del av her i Hammerfest. Reinsdyrkalvene veier 5-6 kg. når de blir født. Og en ørn klarer fint å løfte med seg en reinsdyrkalv. En ørn kan visst nok løfte med seg hele 20 kg. under vingene. Slett ikke verst. Så da skjønner jeg at noen av de lokale faktisk er litt glade for at det fortsatt er snø her, selv om det i morgen er 1 mai….

Mye vær, vind og snøbyger i Hammerfest i dag. Bilde er tatt fra hotellrommet mitt i dag. I det minste har jeg en super utsikt i fra rommet mitt. Deilig å hvile øynene ut mot sjøen når jeg sitter i sengen og slapper av.
Jeg sitter i hotellsengen min og slapper av og titter ut på været i snøbygene. Det blir noen timer sittende i sengen å vente, og se på hva som skjer. Sitter nå og venter i skrivende øyeblikk på når tid jeg vil bli satt opp på flight.

Bare på pur trass og siden det er vår, kastet jeg av meg jakken og tok et par bilder av meg selv i snøføyka. Det er jo tross alt vår……

Ha en nydelig dag folkens, til vi plutselig høres igjen.!